با چهره اي جوان تر از سن خود زندگي کنيم


 

نويسنده:دکتر مژگان هاديان




 
جواني موهبتي است که از جانب خداوند به انسان ها هديه شده، اما متأسفانه نعمتي زودگذر است. همه ي ما دوست داريم پوستي جوان و شاداب داشته باشيم و با گذر عمر خطوط پيري در چهره مان ظاهر نشود. توجه به اين نکته بسيار مهم است که هيچ کدام از اعمال جراحي پلاستيک، جلو روند پيري را نمي گيرد و با انجام هر يک از روش هاي جوان سازي فرد تنها مي تواند چند سال از سن خود جوان تر به نظر برسد.
در چهره ي انسان، پوست و چربي هاي زيرپوستي، چشم ها و نگاه فرد نقش مهمي در نمايان شدن سن بازي مي کنند. بنابراين به منظور جوان و شاداب نگهداشتن پوست، استفاده از رژيم هاي غذايي حاوي آنتي اکسيدان هاي طبيعي مثل VitC, E، عدم استفاده از سيگار، الکل، لوازم آرايشي غيراستاندارد و جلوگيري از تابش مستقيم اشعه ي آفتاب بسيار مؤثر هستند، اما بايد به ياد داشت که با رعايت تمام موارد فوق باز هم پيري اتفاق مي افتد!
1-امروزه استفاده از بوتاکس جهت برطرف کردن خطوط چهره و کمرنگ کردن چين و چروک هاي صورت بسيار رواج پيدا کرده است. ما هنگام بروز احساسات از عضلات صورت خود استفاده مي کنيم و انقباض عضلات به مرور زمان باعث ايجاد تغييرات دايمي در پوست مي شود. بوتاکس موقتاً عضلات صورت را فلج کرده و باعث مي شود که خطوط چهره کم رنگ تر به نظر برسند. در ابتدا استفاده از بوتاکس با فواصل پنج الي شش ماه و سپس با فواصل بيشتر انجام مي شود.
تزريق بوتاکس عوارض جدي ندارد و سبب بدتر شدن چروک ها بعد از بين رفتن اثر آن نمي شود، امام چون شخص به چهره ي بدون چروک خود عادت مي کند وقتي اثر بوتاکس از بين مي رود، اين احساس را دارد که چروک هايش بيشتر شده است. بدترين عارضه ي بوتاکس براي بيمار، افتادگي پلک است که خوشبختانه موقت بوده و حداکثر در مدت بيست تا بيست و پنج روز برطرف مي شود. البته در صورتي که تزريق درست انجام شود احتمال ايجاد چنين موردي خيلي کم است.
تزريق بوتاکس در پيشاني و اطراف چشم باعث برطرف شدن خطوط عرض پيشاني، اخم و خطوط اطراف چشم مي شود، گاهي نيز با تزريق مناسب مي توان گوشه ي ابروها را بالاتر برد که نتايج زيبايي بيشتري در چهره دارد. اين کار فقط مناسب افرادي است که فاصله ي چشم و ابروهاي شان کم باشد. بايد گفت تزريق بوتاکس در سنين پايين تر که هنوز خطوط عميق در چهره ايجاد نشده نيز مناسب است، چون در اين موارد اثر پيشگيري کننده در ايجاد چين و چروک هاي عميق خواهد داشت.
محدوديت سني براي تزريق بوتاکس وجود ندارد و افرادي که هجده سال به بالا دارند مي توانند به منظور زيبايي از اين تزريق استفاده کنند.
2-بسياري از بيماران هنگام مراجعه به پزشک خود براي برطرف شدن چين هاي خنده درخواست تزريق بوتاکس مي کنند، در حالي که عميق شدن چين هاي خنده يا گودي زير چشم يا فرورفتگي گونه ها به دليل کاهش بافت چربي آن منطقه اتفاق مي افتد. با افزايش سن يا لاغر شدن فرد چربي هاي زيرپوست شل شده يا کاهش مي يابند. در اين موارد استفاده از پرکننده ها مطلوب است. هم چنين بايد گفت استفاده از چربي بدن خود فرد مناسب ترين روش براي پر کردن بسياري از مناطق صورت و دست محسوب مي شود. ژل هايي از جنس «هيالورونيک اسيد» براي حجم دادن لب ها مناسب تر از چربي هستند، ولي براي خط خنده، گونه ها و پر کردن اطراف چشم مناسب ترين ماده چربي بدن خود فرد است. بعد از يک بار تزريق، چهره ي فرد چند سال جوان تر به نظر مي رسد و چون هفتاد درصد چربي تزريق شده، بعد از يکسال الي يکسال و نيم جذب مي شود، بنابراين براي به دست آوردن نتيجه ي مطلوب توصيه مي شود بيمار دو تا سه بار تزريق چربي به فواصل يکسال الي يکسال و نيم داشته باشد.
استفاده از چربي، در پشت دست بانواني که دچار پيري زودرس شده اند راهکار بسيار مناسبي است که زيبايي مجدد را به دست آن ها برگرداند. هنگام استفاده از پرکننده هايي مثل بوتاکس نيز در دفعات دوم و سوم معمولاً حجم هاي کمتري از چربي استفاده مي شود و فواصل تزريق هم بيشتر خواهد داشت.
تزريق چربي يا ژل، تحت بي حسي موضعي و بلوک عصبي در مطب انجام مي شود و نيازي به بيهوشي نخواهد داشت. بيمار نيز بلافاصله بعد از تزريق مي تواند فعاليت هاي روزمره را انجام دهد.
3-در افراد مسن تر يا افرادي که کاهش وزن شديد دارند، استفاده از پرکننده ها به تنهايي جوابگو نيست و ليفت يا کشيدن پوست صورت و دوختن عضلات زيرين به منظور سفت کردن بافت صورت، بهترين نتيجه را در زيباتر شدن خواهد داشت. بعضي موارد بعد از انجام عمل ليفت صورت مي توان از يک نوبت تزريق چربي نيز استفاده کرد تا نتيجه ي مطلوب تري حاصل شود.
4-گاهي بعد از انجام ليفت صورت يا تزريق چربي استفاده از ليزر جهت جوان سازي پوست نيز توصيه مي شود. براي افرادي که خطوط پيري عميق دارند و حتي بعد از تزريق بوتاکس و استفاده از پرکننده ها همچنان خطوط ريزي روي چهره شان باقي مانده است، استفاده از ليزرهاي لايه بردار به منظور بهبود وضعيت پوست بسيار مناسب است.
5-بعد از پوست صورت، چشم هاي فرد دومين بخشي از صورت هستند که چهره ي فرد را جوان يا پير نشان مي دهند. در اثر گذشت زمان چربي هاي زيرچشم به سمت پايين نزول مي کنند و براي همين باعث مي شوند که زير پلک گود شده و در نتيجه پايين چشم کيسه ي چربي برجسته يي ديده شود، افتادگي اين قسمت پلک فوقاني و پف پشت پلک باعث مي شود نگاه فرد پيرتر به نظر برسد. در کنار تزريق بوتاکس به منظور برطرف کردن خطوط اخم و تزريق چربي دور چشم، عمل جراحي «بلفاروپلاستي» روش مناسبي براي بهبود وضعيت نگاه بيمار است. اين عمل جراحي به صورت بي حسي موضعي در مطب قابل انجام است و در آن چربي هاي اضافي پلک بالا برداشته شده، چربي هاي نزول کرده ي پلک پايين سر جاي خود گذاشته مي شوند و پوست هاي اضافه از بين مي روند. بعد از عمل جراحي مناسب، فرد چندين سال جوان تر از سن واقعي خود به نظر مي رسد.
به نظر شما کدام يک از اين روش ها يا تلفيقي از آن براي شما مناسب تر است؟
منبع:7روز زندگي، شماره 121.